Home

vrijdag 24 juni 2011

Echt of Nep Parfum?

Hey grappig riep een collega toen ze in mijn bureaulaatje ook het lekkere Calvin Klein luchtje zag liggen, die heb ik ook. Ik gaf aan dat kan maar dan heb jij vast de echte. Meen je nou dat jij een namaak luchtje hebt, de verpakking lijkt identiek. Mijn gezellige college gaf direct aan haar geurtje morgen mee te nemen naar kantoor zodat we ff een testje konden doen of de geur hetzelfde is en hoe lang de echte en de namaak geur blijft hangen.


En…. mijn namaak geurtje uit Vietnam was zoeter..de verpakking was identiek zelf de sticker made in de USA was identiek. We moesten met plakkertje onze namen er op zetten. Maar de geur verschilde wel enorm, mijn geurtje was niet vies maar de echte Calvin Klein was lekkerder, frisser en bleef ook langer zitten. Mijn namaak geurtje was na 2 uurtjes weg, de echte geur rook ik tot de pauze (+-/ 4 uur) prima daarna vervaagde het geurtje ook.

Ik heb de afgelopen jaren tijdens (werk)vakanties regelmatig op bazaars en grote buitenlandse markten rondgesnuffeld. Helaas voor mijn rugtas die inmiddels letterlijk uit haar voegen is gesprongen bleef het niet bij snuffelen maar heb ik me slag in het ronde gekocht. Waaronder ook diverse namaak geurtjes, Ik heb over het algemeen veel meer “echte parfums” gekocht in de gerenommeerde drogisterijen en parfumeries. Mijn conclusie is dat een namaak geurtje prima low budget toegevoegd kan worden aan je collectie al was het maar vanwege de mooie flesjes, echter voor een degelijke kwaliteit en de echte geur van de parfumlijn toch sterk het advies om een echte parfum te kopen. Na een bruiloft of een werkdag doe ik een echt geurtje op maar op een zaterdag als ik in de supermarkt loop en daarna toch ga sporten spuit ik voor een uurtje even een imitatieluchtje.

Bij mij wekte na dit op kleine schaal uitgevoerde testje direct de vraag of je zo maar imitatiegeurtjes mag aanbieden en wat is nu eigenlijk een imitatiegeurtje? Waarom zijn de parfums in de winkel dan zo duur. De uitleg hierover geef ik jullie in het volgende artikel?

Waarom is een Parfum van een groot in verhouding zo prijzig?
Het ontwikkelen van parfums kost enorm veel tijd, energie en geld. Voordat een nieuwe parfumsoort op de markt verschijnt is er maanden, soms jaren van research aan vooraf gegaan. De vaak niet geringe kosten die hiermee gepaard gaan worden uiteindelijk in de verkoopprijs aan de consument doorberekend. Een parfumproducent is uiteraard geen charitatieve instelling en heeft als doel om geld te verdienen. Elke euro die geïnvesteerd wordt zal daarom uiteindelijk ook weer terugverdiend moeten worden. Na het ontwikkelingsproces is het nog niet klaar met de kosten. Voor de marketing van het nieuwe parfum wordt vaak een flink budget uitgetrokken. Print campagnes in vaak dure glossy magazines, billboards en vaak zeer fraaie commercials op televisie zijn marketingmethodes die veel ingezet worden door de parfumindustrie. Niet zelden wordt er een beroemde zangeres, actrice of fotomodel ingezet als gezicht van de reclamecampagne. Dit kost vaak bakken met geld en wordt uiteindelijk ook weer in de verkoopprijs verwerkt.
Wat is een imitatiegeurtje?
Een imitatiegeurtje is een parfum dat wat betreft samenstelling, geur, productkenmerken en soms ook flesje, verpakking of naam lijkt op bestaande merkparfums. Omdat veel onderdelen van een parfummerk vaak wettelijk beschermd zijn door het merkenrecht, is het exact kopiëren uiteraard niet toegestaan. Op dat moment is er sprake van een ongeoorloofde imitatie ofwel merkvervalsing. Het produceren en handelen in merkvervalsingen is strafbaar en wordt soms flink aangepakt. Wie op vakantie in het buitenland een nepgeurtjes koopt en dat meeneemt naar Nederland mag dat officieel niet doen. Voor kleine hoeveelheden (enkele stuks voor persoonlijk gebruik) bestaat een gedoogbeleid, maar hier kunnen volgens ons geen rechten aan ontleend worden. Beter is om je vingers daar niet aan te branden.
Het grootste deel van de zogenaamde imitatiegeurtjes blijft net of ruim binnen de grens van het toelaatbare. Het op de markt brengen van een geurtje met een totaal eigen identiteit, maar zeggen dat hij vergelijkbaar is met merk "X" kun je zonder enig probleem doen. Dit is wat de meeste producenten en verkopers van imitatieluchtjes doen. Dit zijn de geurtjes die je vooral op markten, braderieën en in sommige winkels tegenkomt. Sommige geurtjes lijken iets meer op het origineel waardoor de grens van het toelaatbare in een enkel geval wel wordt overschreden. Als consument hoef je je hier vrijwel geen zorgen om te maken, want als je iets op een markt of in een winkel koopt ga je er van uit dat wat aangeboden wordt niet illegaal is.
Sommige bedrijven produceren zelfs hele eigen lijnen die gebaseerd zijn op of geïnspireerd zijn door de merkparfums. Deze parfums worden vaak via markthandelaren, discountwinkels en zogenaamde multi-level-marketingsystemen verkocht. Vooral de laatste variant, waarbij men niet alleen gebruiker maar ook distributeur is, heeft enorm aan populariteit gewonnen de afgelopen decennia. Een voorbeeld hiervan is FM parfums, dat via een MLM systeem werkt en zelf niet rechtstreeks aan consumenten verkoopt.






Hieronder enkele algemene tips om namaak te herkennen.
1. Prijs   :

Abnormale prijsverschillen zijn steevast te mooi om waar te zijn.
2. Let op de details            

Test de geur van de parfum door deze op de pols aan te brengen en minimaal 20 en. Meestal kopiëren ze de topnoten, en niet de echte geur die je ruikt wanneer deze zijn vervlogen.
3. Bestudeer de verpakking

Luxemerken besteden niet enkel heel veel aandacht aan hun product, ook aan de verpakking.
4. Vertrouw op je zintuigen

Soms volstaat gezond verstand om namaak te herkennen.
5. Speur naar fouten in het logo

Namaakproducten herken je vaak al van ver omdat de logo’s niet goed werden gekopieerd of verkeerd worden gebruikt.
6. Let op de verkoopplaats

Luxeproducten koop je in luxueuze winkel en niet van een straatventer met een hele collectie.
7 Toch niet zeker van je zaak?

Bezoek de officiële websites van de merken. Daar vind je vaak een heel gedetailleerde beschrijving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten